Sobota, 18. září 2004
Na zásadní otázku, jestli tohle všechno je způsobeno právě psaním deníčků, nebo jestli je psaní deníčku jen dalším průvodním jevem něčeho komplexnějšího, Duncanová neodpovídá.
Řekl bych, že problém je v uchopení toho žánru. Před lety jsem zkoušel psát si deník klasický, papírový. Myslel jsem si, že když napíšu na papír, co mě tíží, prožiju nějakou katarzi, uvolnění. Už po pár popsaných stránkách ale bylo jasné, že člověk si sám nepomůže a tím psaním se jen stále víc a víc zavrtává do svých traumat a z nicotností se stávají neřešitelné problémy ve vývrtce.
Daleko lepší než psát deník je vypovídat se někomu, kdo je tak trpělivý, že vás bez přerušení vyslechne a pobídne vás k pokračování, když znejistíte. Máš to těžký, ale ty to zvládneš, viď. Kdyby něco, ovzi se, rád ti pomůžu,
měla by pak znít odpověď bez ohledu na to, kolik vodky jste při tom spolu vypili a kolik cigaret vykouřili. A s ním si nelam hlavu, je to blbec.
Psaní deníku není totéž jako psaní blogu. Pokud je blog veřejně přístupný, chtě nechtě začne jeho autor brát v potaz své čtenáře. Proč by tam jinak byl formulář pro komentáře, číslo na icq, vzkazovník a počítadlo návštěv.
Čtenáři, zvláště pak ti pravidelní, jsou jako sudičky, které skrze blog dohlížejí nad mým životem. Psaní je návykové a pozornost čtenářů zavazuje. A tak bloger bez ohledu na to, v jak šedivé nebo tristní realitě se odehrává jeho život, je nucen hledat byť jen okamžiky a náznaky veselých příhod, aby své laskavé čtenáře neodradil.
A najít něco zajímavého a zábavného na svém životě pro jiné, znamená především najít něco takového ve svém životě pro sebe. ¶
Komentáře
[
1]
Aleonotschka ·
Vloženo 19.09.2004, 01:02:21
Mozna bys to mel pani psycholozce vysvetlit tak, jak jsi to napsal tady.
[
2]
Ancoram ·
WWW ·
Vloženo 19.09.2004, 01:58:04
Výborná úvaha. Myslím, že jsi přesně pojmenoval něco, na co já ne a ne přijít: blog totiž opravdu není intimní deníček, i kdyby se autor přetrhl, tak je to věc veřejná a musí počítat se svými aktuálními čtenáři, kteří jej v komentářích povzbuzují/kritizují/opravují apod. Hrozně nerad bych se ale dožil stavu, že bych psal tak, jak by to "asi" chtěli moji imaginární či reální čtenářové :) Mmch. mě sepsání něčeho tíživého vždycky ulevilo. Nevím, jestli ta paní výzkumnice nezapřahá koně za vůz, tj. nepřehazuje náhodou příčinu a následek.
[
3]
=M= ·
Vloženo 19.09.2004, 03:31:38
Myslím, Aleonotschko, že to paní psycholožka ví. Spíš jde o to, jak ty její výzkumy prezentují jiní.
Navíc mám pocit, že ona opravdu zkoumala papírové deníčkáře, a ne blogery.
Ancorame, díky. :-)
[
4]
e-rasi ·
Vloženo 19.09.2004, 14:21:08
Podstatu vidim v tom, ze u verejneho deniku je bran ohled na mozne ctenare (dozorujici sudicky), tudiz je omezeno opakovani se, ona vyvrtka neresitelnych problemu. Jednou vyrcene je uzavrene a muze prijit katarze. Najdou se ovsem i verejni zavrtavaci. A co vic, najdou i sve ctenare.
[
5]
=M= ·
Vloženo 19.09.2004, 17:25:24
Hezky ty, :-) e-rasi, potíž je asi v tom, že člověk se obvykle naučí vyčistit si aspoň dvakrát denně zuby a umýt si ruce před jídlem, ale duševní hygienu si musí osvojit sám. Někdy to bolí.
[
6]
Miška ·
Vloženo 19.09.2004, 17:47:59
Me papirove deniky docela pomohly. Btw. nedavno si je precetl jeden velmy dobry pritel a diky tomu me pochopil (tedy castecne - zcela to asi nejde)...
[
7]
e-rasi ·
Vloženo 19.09.2004, 21:37:25
Dusevni hygiena nema valnou sanci, kdyz se podivas, kolik lidi si nemyje ruce po zachode :/
[
8]
=M= ·
Vloženo 20.09.2004, 01:00:19
Třeba jsou šikonvý a nepočurali si je. :-)
[
9]
fily ·
Vloženo 20.09.2004, 12:33:28
já jsem si psala papírovej deník jen jeden rok v životě. Ještě mám schovanej velkej čtverečkovanej sešit (ty mám nejraději :O) s názvem Fily - rok veskrze maturitní. Když do něj dnes nahlídnu, nechápu, kde jsem brala čas na prožívání takové spousty věcí. Dnes jsem ráda, že ho mám, jen bych byla nerada, kdyby ho četly moje holky... ;OP
[
10]
XXX ·
Vloženo 19.05.2005, 13:10:20
CO KDYBY JSI ZVĚČIL PÍSMENKA?!
[
11]
=M= ·
Vloženo 19.05.2005, 16:45:13
Snažím se připravovat vzhled stránek tak, aby s ním měli uživatelé můlo problémů. Pokud přesto máte pocit, že velikost písma je tu nastavená nevhodně, zkuste mi ukázat stránky, kde je to dobře, poučím se z nich. Díky.
Milé XXX, na téhle stránce je velikost písma textu deníčku definována jako základní velikost písma prohlížeče. Chyba tedy nejspíš bude na straně přijímače.
Pro zvětšování písma funguje stisknutí [Ctrl] a otočení kolečkem myši. V prohlížeči Mozilla nebo Firefox stačí stisknout [Ctrl] a [+] (pro návrat to do výchozí velikosti pak [Ctrl]+[0]). Případně je zvětšení písma dostupné v paletkách prohlížeče.
[
12]
Danecek ·
Vloženo 12.09.2006, 11:22:23
Hezké, ale nelze s tím souhlasit. Pěkných věcí se dá zažít v životě mnoho, bez toho aniž bych je musel hledat (a ventilovat). Prostě hezké jsou. Zato zdělovat veřejně bez ohledu na čitatele nelze cokoliv, hezkého, ale jen to co ochoten zdělit jsem.
[
13]
Danecek ·
Vloženo 12.09.2006, 11:27:48
S tím nelze souhlasit.
Hezkého se dá v životě zažít mnoho, bez toho aby to bylo nutné hledat (a zdělovat). Prostě to hezké bylo. Ale ne vše hezké v životě zažité, se dá uveřejňovat a vpouštět sudičky do svého života. Nehledě na nadstandardnost existence supervisora nad životem.
[
14]
Danecek ·
Vloženo 12.09.2006, 11:28:22
S tím nelze souhlasit.
Hezkého se dá v životě zažít mnoho, bez toho aby to bylo nutné hledat (a zdělovat). Prostě to hezké bylo. Ale ne vše hezké v životě zažité, se dá uveřejňovat a vpouštět sudičky do svého života. Nehledě na nadstandardnost existence supervisora nad životem.
[
15]
Danecek ·
Vloženo 12.09.2006, 11:39:43
3x by to mělo stačit. ;-)
Achjoo. Nefunguje to jak má..
[
16]
lewandule ·
Vloženo 01.02.2008, 13:14:31
Já si píšu deníček - ten papírový - od devíti let. TeĎ je mi sedmnáct a mám už slušnou sbírků :)
[
17]
jana ·
Vloženo 21.07.2008, 11:27:51
zdravím lidi, já si myslím,že vše je dovoleno.Zaleží jak na tom člově právě je jak se cítí, co mu udělá dobře a co ne.
Ve stáří člověk opouští hodně věcí protože už nemá tolik síly a energie.
Naše planeta je tady pro nás a pro všechny naše nápady.žít život dokud to jde !
[
18]
Viki ·
Vloženo 04.04.2009, 09:50:24
To je podle mě věc názoru. Já si píši deník moc ráda. Krom toho, se vám to může také hodit o něco později kdy budete stát před podobnou situací a už třeba budete díky tomu vědět co máte dělat:-) A taky se tam mají psát hezké zážitky, ne jenom ty špatné.
[
19]
Alice ·
Vloženo 30.05.2009, 11:01:43
Deník si píšu od 2třídy.je to pak zvláštní si číst vzpomínky a zážitky,které se odehráli před 7lety.Nesouhlasím s psycholožkou,protože si myslím,že každý psaní deníků vnímá jinak.Já si ho kupříkladu píšu proto,abych pak v budoucnu porozumněla svým dětem,zasmála se a vzpomínala na časy teenagera.jak říkám,nejspíš to každý vnímá psaní deníků jinak
[
20]
mája ·
Vloženo 21.07.2009, 10:09:07
souhlasím s alicí
[
21]
immaginacija ·
Vloženo 31.01.2010, 12:31:05
Sice již stary prispevek, nicmene rada se pripojim se svym nazorem. Take jsem vlastnikem a nadsenym pisatelem papirovych deniku, jiz od detskych let a to uz se dlouho neradim mezi nactilete. V posledni dobe jsem se zacala venovat i jejich rucni vyrobe.. Cetla jsem i zminovany clanek psycholozky (ne tedy bohuzel v originale, takze tezko soudit, co uz bylo prekrouceno v prekladu), ale nikdy jsem osobne nepocitila, ze bych si psanim jakychkoliv zazitku navodila nejake zdravotni nebo dusevni problemy. Naopak, protoze papir snese vsecko, co skoncilo na papire uz nemelo duvod mi dale strasit v hlave. A jak uz tu psali jini, není nad to si obcas otevrit deniky stare 10, 15 let a podivat se co clovek prozival a jak problemy resil.